پودمان 5: دستیار صدا – راهنمای جامع
این پودمان به هنرجویان کمک میکند تا مهارتهای لازم برای کار به عنوان دستیار صدا در پروژههای صوتی و تصویری را کسب کنند. در این پودمان، هنرجویان با مفاهیم پایه صدا، انواع میکروفونها، تجهیزات صدابرداری، نحوه ضبط صدا و نکات مهم در صدابرداری آشنا میشوند.
ساختار پودمان
پودمان 5 از دو واحد یادگیری تشکیل شده است:
- واحد یادگیری 1: انتخاب و آمادهسازی تجهیزات فنی صدا: در این واحد، هنرجویان با مفاهیم پایه صدا، انواع میکروفونها، تجهیزات جانبی صدابرداری، کابلها، میکسرها و آکوستیک آشنا میشوند.
- مفاهیم پایه صدا: صدا چیست؟ سرعت، فرکانس، طول موج و دامنه صدا چگونه تعریف میشوند؟ هنرجویان در این بخش با مفاهیم پایه صدا آشنا میشوند و درک بهتری از نحوه عملکرد صدا پیدا میکنند.
- انواع میکروفونها: میکروفونها چگونه کار میکنند؟ انواع میکروفونها (زغالی، کریستالی، مغناطیسی، نواری، داینامیک، استاتیک یا خازنی، الکترت) چه ویژگیهایی دارند؟ هنرجویان در این بخش با انواع میکروفونها و کاربرد هر یک آشنا میشوند.
- تجهیزات جانبی صدابرداری: بوم دستی صدا چیست؟ چه ویژگیهایی دارد؟ چگونه از میکروفون و بوم مراقبت کنیم؟ هنرجویان در این بخش با تجهیزات جانبی صدابرداری و نحوه استفاده از آنها آشنا میشوند.
- کابلها: انواع کابلهای صدابرداری (سمتریک، نان سمتریک) چه کاربردی دارند؟ جک یا فیش کابل چگونه کار میکند؟ چگونه کابلها را عیبیابی کنیم؟ هنرجویان در این بخش با انواع کابلها و نحوه استفاده از آنها آشنا میشوند.
- میکسرها: میکسرها چه کاربردی دارند؟ چگونه با میکسرها کار کنیم؟ هنرجویان در این بخش با میکسرها و نحوه استفاده از آنها آشنا میشوند.
- آکوستیک: آکوستیک چیست؟ چگونه آکوستیک محیط را بهبود بخشیم؟ هنرجویان در این بخش با مفهوم آکوستیک و نحوه بهبود آن آشنا میشوند.
2. واحد یادگیری 2: ضبط صدا: در این واحد، هنرجویان با نکات مهم در صدابرداری، پرسپکتیو صدا، صدابرداری در فضاهای مختلف و تداوم صوتی آشنا میشوند.
- نکات مهم در صدابرداری: در هنگام صدابرداری به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ هنرجویان در این بخش با نکات مهم در صدابرداری آشنا میشوند.
- پرسپکتیو صدا: پرسپکتیو صدا چیست؟ چگونه پرسپکتیو صدا را در ضبط صدا رعایت کنیم؟ هنرجویان در این بخش با مفهوم پرسپکتیو صدا و نحوه رعایت آن آشنا میشوند.
- صدابرداری در فضاهای مختلف: چگونه در فضاهای مختلف (باز، بسته، کوچک، بزرگ) صدا را ضبط کنیم؟ هنرجویان در این بخش با نحوه صدابرداری در فضاهای مختلف آشنا میشوند.
- تداوم صوتی: تداوم صوتی چیست؟ چگونه تداوم صوتی را در ضبط صدا رعایت کنیم؟ هنرجویان در این بخش با مفهوم تداوم صتی و نحوه رعایت آن آشنا میشوند.
مسیر یادگیری
- شروع: پودمان با معرفی مفهوم صدا و ویژگیهای آن آغاز میشود.
- ادامه: در واحد یادگیری ۱، هنرجویان با انواع میکروفونها، تجهیزات صدابرداری، کابلها، میکسرها و آکوستیک آشنا میشوند.
- بخش اصلی : در واحد یادگیری ۲، هنرجویان با نکات مهم در صدابرداری، پرسپکتیو صدا، صدابرداری در فضاهای مختلف و تداوم صوتی آشنا میشوند.
- پایان: پودمان با تمرینهای عملی و ارزیابی به پایان میرسد. هنرجویان با انجام تمرینهای عملی، دانش خود را در زمینه صدابرداری به کار میگیرند.
ارزشیابی
ارزیابی هنرجویان در این پودمان به صورت ترکیبی از آزمونهای تئوری و عملی انجام میشود. در آزمونهای تئوری، دانش هنرجویان در مورد مفاهیم مطرح شده در پودمان سنجیده میشود. در آزمونهای عملی، هنرجویان با انجام تمرینهای عملی، مهارت خود را در زمینه صدابرداری نشان میدهند.
چرا این پودمان مهم است؟
این پودمان به هنرجویان کمک میکند تا:
- مهارتهای لازم برای کار به عنوان دستیار صدا را کسب کنند.
- با تجهیزات صدابرداری و نحوه کار با آنها آشنا شوند.
- بتوانند صدای با کیفیت و مناسب برای پروژههای صوتی و تصویری ضبط کنند.
این پودمان هنرجویان را برای ورود به بازار کار و انجام پروژههای صدابرداری آماده میکند.
جدول محتوا و فعالیت ها
واحد یادگیری | مباحث تئوری | فعالیتهای عملی |
1. انتخاب و آمادهسازی تجهیزات فنی صدا | – صدا چیست؟ (گوش، سرعت، فرکانس، طول موج، دامنه)- انواع میکروفون به لحاظ ساختار (خانواده میکروفون) (میکروفونهای زغالی، کریستالی، مغناطیسی، نواری، داینامیک، استاتیک یا خازنی، الکترت)- پترن- کاربرد انواع میکروفون (میکروفونهای استودیویی، خارج از استودیو (صحنه)، وایرلس)- لوازم جانبی (بوم دستی صدا، ویژگیهای بوم، مراقبت و نگهداری از میکروفون و بوم)- کاربرد انواع کابلهای صدابرداری (کابل سمتریک، کابلهای نان سمتریک، جک یا فیش کابل)- نویز- چگونگی اندازهگیری حجم صدای صحنه- آمادگی پیش از ضبط صدا- هم فازی- میکسرها- آکوستیک | – بررسی و مقایسه انواع میکروفونها- تمرین کار با بوم دستی صدا- تمرین اتصال و عیبیابی کابلها- تمرین کار با میکسر- بازدید از استودیوهای صدابرداری |
2. ضبط صدا | – نکات قابل توجه در هنگام صدابرداری- پرسپکتیو صدا- زوایای دوربین- حرکت دوربین و سوژه- صدابرداری در فضاهای مختلف- تداوم صوتی | – تمرین صدابرداری در شرایط مختلف- تمرین صدابرداری با زوایای دوربین و حرکات مختلف- تمرین صدابرداری در فضاهای مختلف |