این دروس شامل مجموعهای از مهارتهای انسانی، اخلاقی، اعتقادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ارزشی هستند که به صورت دروس مستقل در برنامه درسی تمامی رشتههای تحصیلی گنجانده شدهاند. ماهیت این دروس بر پایه شایستگی است و نحوه طراحی و اجرای آنها باید به گونهای باشد که هنرجویان را در فعالیتهای یادگیری ساختیافته مشارکت دهد.
به عبارت دیگر، این دروس به هنرجویان کمک میکنند تا مهارتهای نرم و ارزشهای لازم برای زندگی در جامعه را در کنار مهارتهای فنی و تخصصی خود بیاموزند. این مهارتها نه تنها در محیط کار، بلکه در زندگی شخصی و اجتماعی نیز برای آنها مفید خواهند بود.
الزامات محيط كار ، تفکر و سواد رسانه ای (از اين دو عنوان ، يكی انتخاب میشود) در پايه دهم ، كارگاه نوآوری و كارآفرینی ، (كاربرد فناوریهای نوین ، مدیریت توليد (از اين دو عنوان ، يكی انتخاب میشود)) در پايه يازدهم و اخلاق حرفهای در پايۀ دوازدهم ، عناوين دروس غيرفنی در آموزشهای فنی و حرفهای و كاردانش میباشند.
اهداف دروس مشترک شایستگیهای غیرفنی
1 | الزامات محیط کار | هنرجويان پس از گذراندن اين درس، توانايی بهكارگيری الزامات عمومی مورد نياز محيط كار از قبيل بهكارگيری استانداردهای ايمنی و بهداشت ، ارگونومی و مديريت کیفیت، بهكارگيری قوانين كار و يادگيری فناورانه و مادامالعمر فنی و حرفهای را كسب مینمايند. |
2 | تفکر و سواد رسانه ای | هنرجویان پس از گذراندن این درس، توانایی تحلیل و ارزیابی پیامهای رسانهای، تشخیص و مقابله با اطلاعات نادرست و جعلی، و تولید محتوای رسانهای مسئولانه و خلاقانه را کسب مینمایند. این درس به هنرجویان کمک میکند تا در دنیای پیچیده رسانهای امروز، به شهروندان آگاه و منتقدی تبدیل شوند. |
3 | کارگاه نوآوری و کارآفرینی | دانش آموزان پس از گذراندن اين درس توانايی بهكارگيری شايستگی نوآورانه در تعيين و درک موقعيت خود و بهبود آن را در برخورد با چالشها و مسائل زندگی و فعاليتهاي حرفهای را كسب مینمايند. علاوه بر اين آنان در بهكارگيری شايستگی كارآفرينی در ايجاد كسب و كار به صورت نوآورانه در گروههای بزرگ شغلی توانمند میگردند و شخصيت كارآفرينانه آنها رشد و پرورش میيابد. |
4 | مدیریت تولید | دانشآموزان پس از گذراندن اين درس توانايی بهكارگيری شايستگی پيشبينی، برنامهريزی و بازاريابی براي محصولات يا خدمات در حوزه شغلی و رشته تحصيلی خود را دارا خواهند بود. همچنين توانايی انتخاب روشهای توليد و مديريت پروژه را مییابند. |
5 | کاربرد فناوریهای نوین | دانشآموزان پس از گذراندن اين درس توانايی بهكارگيری شايستگی فناورانه و مولد در تعيين و درک موقعيت خود و بهبود آن در برخورد با چالشها ، مسائل و حل آنها در گروههای بزرگ شغلی خود را كسب مینمايند. آنها در انتخاب فناوریهای نوين، آينده شغلی و حرفهای و تحليل تغييرات فناوري رشته تحصيلی خود، توانمند خواهند بود. با تحليل مزايا و فرصتها ، معايب و تهديدها ، خواستگاه فناوری و چرخه عمر فناوری ، شايستگیهای لازم را كسب مینمايند. فناوریها بر اساس نقشه علم و فناوری كشور تعيين خواهند شد. |
6 | اخلاق حرفهای | هنرجويان پس از گذراندن اين درس، شايستگی مسئوليتپذيری حرفهاي در تعيين و درک موقعيت و بهبود آن در برخورد با چالشها، مسائل اخلاقی حرفه و حل آنها در عرصههای مختلف ارتباط با خود، خدا، خلق و خلقت را در گروههای بزرگ شغلی كسب مینمايند. |
